İŞ YERLERİNDE BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ

1- Beş ve üzeri  çalışanı olan işverenler için 1 Ocak 2019 tarihinde başlamıştır. Bu kesinti zorunluluğu, 18-45 yaş aralığında emekli olmamış her çalışan işçi için geçerlidir.

3- Çalışan sayının tespitinde Türkiye genelinde tüm işyerlerinizde çalışanların sayısına bakılmaktadır. Merkez işyerinizde 3 ve diğer şubenizde 2 işçi çalışıyorsa, işveren olarak bu sisteme dahil olmanız zorunludur. 5 ve daha fazla işçi olup olmadığının tespitinde; kapsama girmeyen işçileriniz de dikkate alınacaktır.

4- Bir defa kapsama alınan işyeri için, kapsama alınma tarihinden sonra çalışan sayısında gerçekleşen değişiklikler dikkate alınmayacaktır. Yani çalışan sayınız 5 kişiden aşağıya düşse bile o işverenin eski/yeni tüm çalışanları sisteme girmeye devam edecekler...

5- Personel sayınız 5'TEN AZ İSE; ÇALIŞAN SAYINIZ 5 kişi OLDUĞU aydan sonraki ayda bu kapsama gireceksiniz. 1 Ocak 2019 sonrasında yeni başlayan işverenlerin, işçi sayısı 5'ten fazla olması halinde takip eden yılbaşında bu kapsama dahil olacaktır.

6- İşverenle emeklilik şirketi arasında, tarafların yükümlülüklerini detaylandıran bir sözleşme imzalanacaktır. Otomatik BES kapsamında işverenler, çalışanlarından herhangi bir form ve imza almayacaktır. Çalışanların Otomatik BES’e dâhil olma şartlarını taşıyıp taşımadıklarına bakılmaksızın ilgili işverendeki tüm çalışan sayısı dikkate alınır.

7- İşveren sisteme girmezse çalışan başına, sisteme girmediği her bir dönem ve/veya her bir ihlal için Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca 100,00TL idari para cezası uygulanır.

8- İşveren zorunlu  BES’e dâhil olmasından itibaren iki yıl süresince emeklilik şirketini değiştiremez. Değişiklik yaptıktan sonra yeniden emeklilik şirketini değiştirebilmesi için ilgili şirkette en az bir yıl kalması gerekir.

9- Asgari ücretle çalışanların katkı payı, 2019 yılı için aylık 76,00TLdir.  Bu rakam, işçilerin maaşlarından kesilerek ilgili şirkete ödenmesi zorunludur.

10-İşverenler, emeklilik şirketine  kesilen bu katkı payını aktarmaz veya geç aktarırsa, çalışanın bu nedenle birikiminde oluşan parasal kayıptan sorumlu olacaktır. Çalışan, otomatik katılıma ilişkin emeklilik sözleşmesinde belirlenen tutardan daha yüksek bir tutarda kesinti yapılmasını işverenden talep edebilir.

11- İki ay kesinti yapılarak emeklilik şirketine ödeme yapıldıktan  sonra; isteyen işçiler, herhangi bir anda sistemden ayrılma hakkını kullanabilir. HALEN sistemden ÇIKMA SÜRESİ İKİ AYDIR. Cayma halinde, ödenen katkı payları, varsa hesabında bulunan yatırım gelirleri ile birlikte on iş günü içinde çalışana iade edilir.

12- Bu sistemden çıkan işçi, başka işyerine geçse bile yeni işverene bilgi vermesi halinde yeniden sisteme dahil edilemez.

13- 27.12.2018 tarihinde yapılan değişiklik ile; 

a) 18 yaşını doldurmamış olanlar da kapsama alınacak. 

b) Çalışanların 45 yaşını doldurup doldurmadığının tespitinde; takvim yılının ilk günü esas alınacak.

c) Sistemden çıkma hakkını kullananlar, 3 yıl içinde sisteme otomatik olarak bir kez daha tekrar dahil edilecek olup, bu hususta işverenlerin yapacağı herhangi bir işlem yoktur.

d) Çalışanların sisteme dahil edilmesi aşamasında 45 yaşın tespitinde;  

Çalışana ait ilk ücret ödemesi 27.12.2018 tarihinden önce yapılmış ise 01.01.2017 tarihi itibarıyla 45 yaşını doldurup doldurmadığına bakılır

Çalışana ait ilk ücret ödemesi 27.12.2018 tarihinden sonra yapılacak/yapılmış ise sisteme dahil edileceği yılın ilk günü itibarıyla 45 yaşını doldurup doldurmadığına bakılır

           Konuyla ilgili olarak resmi duyurunun ayrıntısı ve örnek olaylar için lütfen buraya tıklayınız.

Muhasebe Ücreti Öde
E-Mükellef Girişi